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Pavel Buchler / Evangelia Spiliopoulou – Working Title
Invitato a sviluppare un progetto specifico per lo spazio, riflettendo sul suo essere contemporaneamente artista, scrittore e docente, Pavel Büchler ha elaborato con Evangelia Spiliopoulou, sua ex allieva alla Manchester Metropolitan University, un progetto che sviluppa e analizza l’ambivalenza del termine “istruzione”: pedagogia e insegnamento da un lato, norma e regola dall’altro.
Comunicato stampa
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Pavel Büchler & Evangelia Spiliopoulou. Working Title
Giovedì 10 febbraio Peep-Hole presenta Working Title una mostra di Pavel Büchler con Evangelia Spiliopoulou.
Invitato a sviluppare un progetto specifico per lo spazio, riflettendo sul suo essere contemporaneamente artista, scrittore e docente, Pavel Büchler ha elaborato con Evangelia Spiliopoulou, sua ex allieva alla Manchester Metropolitan University, un progetto che sviluppa e analizza l’ambivalenza del termine “istruzione”: pedagogia e insegnamento da un lato, norma e regola dall’altro.
Il progetto assume così la forma di un dialogo, una doppia mostra personale che vede impegnati i due artisti in uno scambio di reciproche suggestioni.
Working Title prende le mosse da un processo che mira a fare delle dinamiche del pensiero speculativo l’opera stessa. Invertendo il principio secondo il quale una cosa viene prima esposta per poi essere discussa, Büchler e Spiliopoulou fanno della discussione lo scopo stesso e non il mero strumento per raggiungerlo. Il confronto dialettico tra due artisti provenienti da generazioni, attitudini e contesti diversi non vuole giungere a conclusioni o articolare una posizione comune. Büchler e Spiliopoulou trattano con rigore concettuale ed economia estetica le zone di interesse condivise ed emerse da una serie di conversazioni preliminari che costituiscono la parte sostanziale del processo creativo di Working Title. In mostra sono presentate due installazioni singole dei due artisti e un video realizzato in collaborazione come unico risultato di tali conversazioni.
In occasione di Working Title Peep-Hole presenta il settimo numero di Peep-Hole Sheet, trimestrale di scritti d’artista, con il contributo di Pavel Büchler intitolato Notes from the bottom of a bag.
Per la prima volta i due programmi, quello espositivo e quello editoriale, si incrociano. Peep-Hole Sheet #07 - Notes from the bottom of a bag non si configura come un catalogo della mostra ma come un progetto ad essa complementare che affronta con modalità diverse il concetto di “working-method-as-a-concept” già presente nella mostra.
Con il supporto di: British Council
Pavel Büchler
Nato a Praga nel 1952, Pavel Büchler si è trasferito nel Regno Unito nel 1981. Attualmente vive e lavora a Manchester dove è ricercatore e docente presso la Manchester Metropolitan University. Dal 1992 al 1996 è stato direttore della School of Fine Art presso la Glasgow School of Art. Riassumendo il proprio studio come "Make nothing happens” (fare accadere il nulla), l’opera di Büchler è incentrata sulla natura catalitica dell’arte e il suo potenziale di attirare l'attenzione sull’ovvio rivelandolo, in ultima analisi, come inaspettato. I suoi interessi di ricerca comprendono le teorie sulla fotografia e sul cinema, l'uso creativo delle tecnologie obsolete e soluzioni pedagogiche e sperimentali nell’educazione artistica. Tra le mostre personali si ricordano le più recenti presso: Max Wigram, Londra (2010, 2009), Kunstparterre, Monaco (2010), DOX Centre for Contemporary Art, Praga (2010), L’imitation, Tanya Leighton Gallery, Berlino (2009), Van Abbemuseum, Eindhoven (2007), Objectif Exhibitions/MuHKA, Anversa, (2007), Kunsthalle Bern, Berna (2006), Goethe Institut, Dublino (2006). Ha inoltre partecipato a numerose collettive tra le quali: Luc Tuymans: A Vision of Central Europe; The Reality of the Lowest Rank, Aurentshuis, Bruges (2010), Under Destruction, Tinguely Museum, Basilea (2010), No New Thing Under the Sun, Royal Academy of Arts, Londra (2010), The History of Art, The Curator’s Series 3, David Roberts Foundation, Londra (2010), The Human Stain, Centro Galego de Arte Contemporánea, Santiago de Compostela (2009), Frieze Projects, Londra, (2008), IX Biennale di Istanbul (2005), Whatever Happened to Social Democracy?, Rooseum, Malmö (2005).
Evangelia Spiliopoulou
Nata in Grecia nel 1981 Evangelia Spiliopoulou vive e lavora a Manchester dove ha recentemente conseguito il Master of Fine Arts alla Manchester Metropolitan University. Il suo lavoro si sviluppa tra la scultura e il disegno digitale, con interventi precisi e trasformazioni concettuali di oggetti d’uso quotidiano. Spiliopoulou ha partecipato a diverse mostre collettive in Grecia e in Inghilterra. Tra queste citiamo: Some Thoughts, Islington Mill Studios, Manchester (2010), Graduation Show, Manchester Metropolitan University (2009), Where The Garment Gapes, Triangle, Manchester (2009), Rooms To Let, Kaplanon5 Art Gallery, Atene (2008), Kρεation, Varvakios Meat Market, Atene (2007), 2 Zaimi St., 2 Zaimi St., Exarcheia, Atene (2007), Fata Morgana, Athens School of Fine Arts exhibition, Benaki Museum, Atene (2006), Diadromes, Athens School of Fine Arts exhibition, Patras-Cultural Capital of Europe, Patrasso (2006), Strictly Suitable, Byzantine Museum, Atene (2005).
Pavel Büchler & Evangelia Spiliopoulou. Working Title
Opening giovedì 10 febbraio 2011, ore 18.30
11 febbraio – 26 marzo 2011
martedì – sabato 15:00-19:00 o su appuntamento
Peep-Hole Via Panfilo Castaldi 33, I-20124 Milano
info@peep-hole.org | T. +39 339 76 56 292 / +39 338 56 94 112
_____________________________
Pavel Büchler & Evangelia Spiliopoulou. Working Title
On Thursday, 10 February Peep-Hole will present Working Title, an exhibition by Pavel Büchler with Evangelia Spiliopoulou.
Asked to develop a specific project for this space, after reflecting on the fact that he is at once an artist, writer and lecturer, Pavel Büchler worked with Evangelia Spiliopoulou, a former pupil at Manchester Metropolitan University, on a project that develops and analyses the ambivalence of the term “instruction”: pedagogy and teaching on the one hand, and norms and regulations on the other. The project thus takes on the form of a dialogue, a double personal show that involves the two artists in an exchange of mutual ideas.
Working Title is inspired by a process that strives to transform the dynamics of speculative thought into the work itself. Reversing the principle whereby something is first shown and then discussed, Büchler and Spiliopoulou make the discussion the aim itself, and not merely an instrument for achieving it. The dialectical confrontation of the two artists from different generations, attitudes and environments does not strive to reach conclusions or lay out a common position. Büchler and Spiliopoulou use conceptual clarity and aesthetic economy to examine the shared areas of interest that emerged from a series of preliminary conversations that constitute the substantial part of the creative process of Working Title. The exhibition presents two single installations by each of the artist and a collaborative video installation, as the sole documentation of the conversation process.
On this occasion Peep-Hole will present the seventh issue of Peep-Hole Sheet, a quarterly of artists’ writings, with Pavel Büchler’s contribution entitled “Notes from the bottom of a bag”.
The two programmes – the exhibition and the publication – will thus intersect for the very first time. Peep-Hole Sheet #07 – Notes from the bottom of a bag does not represent an exhibition catalogue, but a project that complements it, using different methods to examine the “working-method-as-a-concept” approach that is already part of the exhibition.
With support from the British Council
Pavel Büchler
Born in Prague in 1952, Pavel Büchler moved to the United Kingdom in 1981. He currently lives and works in Manchester, where he is a research professor at Manchester Metropolitan University. From 1992 to 1996 he was the director of the School of Fine Art at the Glasgow School of Art. Describing his practice as “making nothing happen”, in his work Büchler focuses on the catalytic nature of art and its potential to draw attention to the obvious, revealing it as ultimately unexpected. His research interests include theories of photography and film, the creative use of obsolete technologies, and experimental and pedagogical approaches in art education. His most recent solo shows include those at Max Wigram, London (2010, 2009); Kunstparterre, Munich (2010); DOX Centre for Contemporary Art, Prague (2010); L’imitation, Tanya Leighton Gallery, Berlin (2009); Van Abbemuseum, Eindhoven (2007); Objectif Exhibitions/MuHKA, Antwerp, (2007); Kunsthalle Bern (2006); Goethe Institut, Dublin (2006). He has also participated in numerous collective exhibition, such as Luc Tuymans: A Vision of Central Europe; The Reality of the Lowest Rank, Aurentshuis, Bruges (2010); Under Destruction, Tinguely Museum, Basel (2010); No New Thing Under the Sun, Royal Academy of Arts, London (2010); The History of Art, The Curator’s Series 3, David Roberts Foundation, London (2010), The Human Stain, Centro Galego de Arte Contemporánea, Santiago de Compostela (2009); Frieze Projects, London (2008); the 9th Istanbul Biennal (2005); Whatever Happened to Social Democracy?, Rooseum, Malmö (2005).
Evangelia Spiliopoulou
Born in Greece in 1981, Evangelia Spiliopoulou lives and works in Manchester, where she recently earned a Master of Fine Arts from Manchester Metropolitan University. Her work moves between sculpture and digital drawing, with specific interventions and the conceptual transformation of everyday objects. Spiliopoulou has participated in many collective exhibitions in Greece and England. These include: Some Thoughts, Islington Mill Studios, Manchester (2010); Graduation Show, Manchester Metropolitan University (2009); Where The Garment Gapes, Triangle, Manchester (2009); Rooms To Let, Kaplanon5 Art Gallery, Athens (2008); Kρεation, Varvakios Meat Market, Athens (2007); 2 Zaimi St., 2 Zaimi St., Exarcheia, Athens (2007); Fata Morgana, Athens School of Fine Arts exhibition, Benaki Museum, Athens (2006); Diadromes, Athens School of Fine Arts exhibition, Patras-Cultural Capital of Europe, Patras (2006); Strictly Suitable, Byzantine Museum, Athens (2005).
Giovedì 10 febbraio Peep-Hole presenta Working Title una mostra di Pavel Büchler con Evangelia Spiliopoulou.
Invitato a sviluppare un progetto specifico per lo spazio, riflettendo sul suo essere contemporaneamente artista, scrittore e docente, Pavel Büchler ha elaborato con Evangelia Spiliopoulou, sua ex allieva alla Manchester Metropolitan University, un progetto che sviluppa e analizza l’ambivalenza del termine “istruzione”: pedagogia e insegnamento da un lato, norma e regola dall’altro.
Il progetto assume così la forma di un dialogo, una doppia mostra personale che vede impegnati i due artisti in uno scambio di reciproche suggestioni.
Working Title prende le mosse da un processo che mira a fare delle dinamiche del pensiero speculativo l’opera stessa. Invertendo il principio secondo il quale una cosa viene prima esposta per poi essere discussa, Büchler e Spiliopoulou fanno della discussione lo scopo stesso e non il mero strumento per raggiungerlo. Il confronto dialettico tra due artisti provenienti da generazioni, attitudini e contesti diversi non vuole giungere a conclusioni o articolare una posizione comune. Büchler e Spiliopoulou trattano con rigore concettuale ed economia estetica le zone di interesse condivise ed emerse da una serie di conversazioni preliminari che costituiscono la parte sostanziale del processo creativo di Working Title. In mostra sono presentate due installazioni singole dei due artisti e un video realizzato in collaborazione come unico risultato di tali conversazioni.
In occasione di Working Title Peep-Hole presenta il settimo numero di Peep-Hole Sheet, trimestrale di scritti d’artista, con il contributo di Pavel Büchler intitolato Notes from the bottom of a bag.
Per la prima volta i due programmi, quello espositivo e quello editoriale, si incrociano. Peep-Hole Sheet #07 - Notes from the bottom of a bag non si configura come un catalogo della mostra ma come un progetto ad essa complementare che affronta con modalità diverse il concetto di “working-method-as-a-concept” già presente nella mostra.
Con il supporto di: British Council
Pavel Büchler
Nato a Praga nel 1952, Pavel Büchler si è trasferito nel Regno Unito nel 1981. Attualmente vive e lavora a Manchester dove è ricercatore e docente presso la Manchester Metropolitan University. Dal 1992 al 1996 è stato direttore della School of Fine Art presso la Glasgow School of Art. Riassumendo il proprio studio come "Make nothing happens” (fare accadere il nulla), l’opera di Büchler è incentrata sulla natura catalitica dell’arte e il suo potenziale di attirare l'attenzione sull’ovvio rivelandolo, in ultima analisi, come inaspettato. I suoi interessi di ricerca comprendono le teorie sulla fotografia e sul cinema, l'uso creativo delle tecnologie obsolete e soluzioni pedagogiche e sperimentali nell’educazione artistica. Tra le mostre personali si ricordano le più recenti presso: Max Wigram, Londra (2010, 2009), Kunstparterre, Monaco (2010), DOX Centre for Contemporary Art, Praga (2010), L’imitation, Tanya Leighton Gallery, Berlino (2009), Van Abbemuseum, Eindhoven (2007), Objectif Exhibitions/MuHKA, Anversa, (2007), Kunsthalle Bern, Berna (2006), Goethe Institut, Dublino (2006). Ha inoltre partecipato a numerose collettive tra le quali: Luc Tuymans: A Vision of Central Europe; The Reality of the Lowest Rank, Aurentshuis, Bruges (2010), Under Destruction, Tinguely Museum, Basilea (2010), No New Thing Under the Sun, Royal Academy of Arts, Londra (2010), The History of Art, The Curator’s Series 3, David Roberts Foundation, Londra (2010), The Human Stain, Centro Galego de Arte Contemporánea, Santiago de Compostela (2009), Frieze Projects, Londra, (2008), IX Biennale di Istanbul (2005), Whatever Happened to Social Democracy?, Rooseum, Malmö (2005).
Evangelia Spiliopoulou
Nata in Grecia nel 1981 Evangelia Spiliopoulou vive e lavora a Manchester dove ha recentemente conseguito il Master of Fine Arts alla Manchester Metropolitan University. Il suo lavoro si sviluppa tra la scultura e il disegno digitale, con interventi precisi e trasformazioni concettuali di oggetti d’uso quotidiano. Spiliopoulou ha partecipato a diverse mostre collettive in Grecia e in Inghilterra. Tra queste citiamo: Some Thoughts, Islington Mill Studios, Manchester (2010), Graduation Show, Manchester Metropolitan University (2009), Where The Garment Gapes, Triangle, Manchester (2009), Rooms To Let, Kaplanon5 Art Gallery, Atene (2008), Kρεation, Varvakios Meat Market, Atene (2007), 2 Zaimi St., 2 Zaimi St., Exarcheia, Atene (2007), Fata Morgana, Athens School of Fine Arts exhibition, Benaki Museum, Atene (2006), Diadromes, Athens School of Fine Arts exhibition, Patras-Cultural Capital of Europe, Patrasso (2006), Strictly Suitable, Byzantine Museum, Atene (2005).
Pavel Büchler & Evangelia Spiliopoulou. Working Title
Opening giovedì 10 febbraio 2011, ore 18.30
11 febbraio – 26 marzo 2011
martedì – sabato 15:00-19:00 o su appuntamento
Peep-Hole Via Panfilo Castaldi 33, I-20124 Milano
info@peep-hole.org | T. +39 339 76 56 292 / +39 338 56 94 112
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Pavel Büchler & Evangelia Spiliopoulou. Working Title
On Thursday, 10 February Peep-Hole will present Working Title, an exhibition by Pavel Büchler with Evangelia Spiliopoulou.
Asked to develop a specific project for this space, after reflecting on the fact that he is at once an artist, writer and lecturer, Pavel Büchler worked with Evangelia Spiliopoulou, a former pupil at Manchester Metropolitan University, on a project that develops and analyses the ambivalence of the term “instruction”: pedagogy and teaching on the one hand, and norms and regulations on the other. The project thus takes on the form of a dialogue, a double personal show that involves the two artists in an exchange of mutual ideas.
Working Title is inspired by a process that strives to transform the dynamics of speculative thought into the work itself. Reversing the principle whereby something is first shown and then discussed, Büchler and Spiliopoulou make the discussion the aim itself, and not merely an instrument for achieving it. The dialectical confrontation of the two artists from different generations, attitudes and environments does not strive to reach conclusions or lay out a common position. Büchler and Spiliopoulou use conceptual clarity and aesthetic economy to examine the shared areas of interest that emerged from a series of preliminary conversations that constitute the substantial part of the creative process of Working Title. The exhibition presents two single installations by each of the artist and a collaborative video installation, as the sole documentation of the conversation process.
On this occasion Peep-Hole will present the seventh issue of Peep-Hole Sheet, a quarterly of artists’ writings, with Pavel Büchler’s contribution entitled “Notes from the bottom of a bag”.
The two programmes – the exhibition and the publication – will thus intersect for the very first time. Peep-Hole Sheet #07 – Notes from the bottom of a bag does not represent an exhibition catalogue, but a project that complements it, using different methods to examine the “working-method-as-a-concept” approach that is already part of the exhibition.
With support from the British Council
Pavel Büchler
Born in Prague in 1952, Pavel Büchler moved to the United Kingdom in 1981. He currently lives and works in Manchester, where he is a research professor at Manchester Metropolitan University. From 1992 to 1996 he was the director of the School of Fine Art at the Glasgow School of Art. Describing his practice as “making nothing happen”, in his work Büchler focuses on the catalytic nature of art and its potential to draw attention to the obvious, revealing it as ultimately unexpected. His research interests include theories of photography and film, the creative use of obsolete technologies, and experimental and pedagogical approaches in art education. His most recent solo shows include those at Max Wigram, London (2010, 2009); Kunstparterre, Munich (2010); DOX Centre for Contemporary Art, Prague (2010); L’imitation, Tanya Leighton Gallery, Berlin (2009); Van Abbemuseum, Eindhoven (2007); Objectif Exhibitions/MuHKA, Antwerp, (2007); Kunsthalle Bern (2006); Goethe Institut, Dublin (2006). He has also participated in numerous collective exhibition, such as Luc Tuymans: A Vision of Central Europe; The Reality of the Lowest Rank, Aurentshuis, Bruges (2010); Under Destruction, Tinguely Museum, Basel (2010); No New Thing Under the Sun, Royal Academy of Arts, London (2010); The History of Art, The Curator’s Series 3, David Roberts Foundation, London (2010), The Human Stain, Centro Galego de Arte Contemporánea, Santiago de Compostela (2009); Frieze Projects, London (2008); the 9th Istanbul Biennal (2005); Whatever Happened to Social Democracy?, Rooseum, Malmö (2005).
Evangelia Spiliopoulou
Born in Greece in 1981, Evangelia Spiliopoulou lives and works in Manchester, where she recently earned a Master of Fine Arts from Manchester Metropolitan University. Her work moves between sculpture and digital drawing, with specific interventions and the conceptual transformation of everyday objects. Spiliopoulou has participated in many collective exhibitions in Greece and England. These include: Some Thoughts, Islington Mill Studios, Manchester (2010); Graduation Show, Manchester Metropolitan University (2009); Where The Garment Gapes, Triangle, Manchester (2009); Rooms To Let, Kaplanon5 Art Gallery, Athens (2008); Kρεation, Varvakios Meat Market, Athens (2007); 2 Zaimi St., 2 Zaimi St., Exarcheia, Athens (2007); Fata Morgana, Athens School of Fine Arts exhibition, Benaki Museum, Athens (2006); Diadromes, Athens School of Fine Arts exhibition, Patras-Cultural Capital of Europe, Patras (2006); Strictly Suitable, Byzantine Museum, Athens (2005).
10
febbraio 2011
Pavel Buchler / Evangelia Spiliopoulou – Working Title
Dal 10 febbraio al 26 marzo 2011
arte contemporanea
Location
PEEP HOLE
Milano, Via Stilicone, 10, (Milano)
Milano, Via Stilicone, 10, (Milano)
Orario di apertura
da martedì a sabato 15–19 o su appuntamento
Vernissage
10 Febbraio 2011, ore 18.30
Autore