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Evelina Domnitch & Dmitry Gelfand – Opening Coccyx
installazione sonora
Comunicato stampa
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L’installazione Opening Coccyx di Evelina Domnitch e Dmitry Gelfand è un lavoro interdisciplinare al confine tra rigore scientifico, sperimentazione fisico-chimica e suggestioni arcane. I due artisti russi, ma americani d’adozione, hanno realizzato un installazione sonora in cui è possibile osservare il fenomeno della sonoluminescenza, che trasforma le onde sonore in segnali luminosi: scoperta per caso nel 1929 da H. Frenzel e H. Schultes, la sonoluminescenza si verifica incanalando una serie di ultrasuoni in una soluzione di gas d’ossigeno e acqua, consentendo la creazione temporanea di misteriose emissioni luminose.
Opening Coccyx è collocato in un ambiente interamente buio, attraversato da onde sonore che innescano reazioni chimiche di diversa intensità e si materializzano attraverso corrispondenti motivi luminosi. La trasposizione di sensazioni a un livello percettivo più assottigliato è per i due artisti un elemento cardine nella definizione della loro ricerca, che lambisce stratificazioni sensoriali spesso trascurate ma capaci di aprire livelli di percezione al di là delle suggestioni puramente retiniche. Per questo lavoro hanno collaborato con Richard Chartier, un musicista che lavora ai confini dell’udibile: in modo simile alla componente visiva di Opening Coccyx, che richiede un periodo di adattamento dell’occhio all’oscurità prima di poter percepire una serie di dettagli impercettibili, le composizioni di Richard Chartier obbligano l’ascoltatore ad adattarsi alle soglie dell’ascolto. Il giorno dell'inaugurazione (6 ottobre) i due artisti terranno una speciale performance
________________________
By probing the patterns of extra-corporeal transformations, Evelina Domnitch and Dmitry Gelfand have created art works that spread across a scale of sensorial bandwidths. The work "Opening Coccyx" exists as installation as well as interactive performance in which the performer/viewer initiates chain reactions of colliding energy systems.
In "Opening Coccyx", pressure waves unleashed in a liquid solution trigger a continuum of waveform patterns, which, in turn, incite chemical reactions of varying intensities, resulting in respectively varying light patterns. Evelina Domnitch and Dmitry Gelfand create interdisciplinary art works, which integrate chemi-physical experimentation with optics and computer science. The artists use current techniques, particularly regarding waveform phenomena to investigate questions of perception and immortality. Current scientific findings, particularly regarding waveform phenomena, are employed by the artists for investigating questions of perception and immortality. Such investigations are salient because the scientific picture of the world serves as the basis for contemporary thought, and nonetheless the rigorous nature of the fundamental sciences does not permit the entertainment of such questions. The idea of the installation is connected to the Buddhist concept of enlightenment as a final blessed state, and is based upon scientific data that only after birth baby's nine sacral and tailbones are fused into two, enabling the trunk of the body to stand upright. Until this process is completed it is not possible to reach an illuminated mode. For the exhibition, Evelina Domnitch and Dmitry Gelfand have invited Richard Chartier to create a low-end nature composition intended to simulate the notion of sound transmitted through light
Opening Coccyx è collocato in un ambiente interamente buio, attraversato da onde sonore che innescano reazioni chimiche di diversa intensità e si materializzano attraverso corrispondenti motivi luminosi. La trasposizione di sensazioni a un livello percettivo più assottigliato è per i due artisti un elemento cardine nella definizione della loro ricerca, che lambisce stratificazioni sensoriali spesso trascurate ma capaci di aprire livelli di percezione al di là delle suggestioni puramente retiniche. Per questo lavoro hanno collaborato con Richard Chartier, un musicista che lavora ai confini dell’udibile: in modo simile alla componente visiva di Opening Coccyx, che richiede un periodo di adattamento dell’occhio all’oscurità prima di poter percepire una serie di dettagli impercettibili, le composizioni di Richard Chartier obbligano l’ascoltatore ad adattarsi alle soglie dell’ascolto. Il giorno dell'inaugurazione (6 ottobre) i due artisti terranno una speciale performance
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By probing the patterns of extra-corporeal transformations, Evelina Domnitch and Dmitry Gelfand have created art works that spread across a scale of sensorial bandwidths. The work "Opening Coccyx" exists as installation as well as interactive performance in which the performer/viewer initiates chain reactions of colliding energy systems.
In "Opening Coccyx", pressure waves unleashed in a liquid solution trigger a continuum of waveform patterns, which, in turn, incite chemical reactions of varying intensities, resulting in respectively varying light patterns. Evelina Domnitch and Dmitry Gelfand create interdisciplinary art works, which integrate chemi-physical experimentation with optics and computer science. The artists use current techniques, particularly regarding waveform phenomena to investigate questions of perception and immortality. Current scientific findings, particularly regarding waveform phenomena, are employed by the artists for investigating questions of perception and immortality. Such investigations are salient because the scientific picture of the world serves as the basis for contemporary thought, and nonetheless the rigorous nature of the fundamental sciences does not permit the entertainment of such questions. The idea of the installation is connected to the Buddhist concept of enlightenment as a final blessed state, and is based upon scientific data that only after birth baby's nine sacral and tailbones are fused into two, enabling the trunk of the body to stand upright. Until this process is completed it is not possible to reach an illuminated mode. For the exhibition, Evelina Domnitch and Dmitry Gelfand have invited Richard Chartier to create a low-end nature composition intended to simulate the notion of sound transmitted through light
06
ottobre 2005
Evelina Domnitch & Dmitry Gelfand – Opening Coccyx
Dal 06 al 27 ottobre 2005
arte contemporanea
Location
DIE SCHACHTEL
Milano, Via Alessandro Tadino, 58, (Milano)
Milano, Via Alessandro Tadino, 58, (Milano)
Orario di apertura
dal martedì al giovedì 16-19; anche su appuntamento
Vernissage
6 Ottobre 2005, ore 19
Autore