Create an account
Welcome! Register for an account
La password verrà inviata via email.
Recupero della password
Recupera la tua password
La password verrà inviata via email.
-
- container colonna1
- Categorie
- #iorestoacasa
- Agenda
- Archeologia
- Architettura
- Arte antica
- Arte contemporanea
- Arte moderna
- Arti performative
- Attualità
- Bandi e concorsi
- Beni culturali
- Cinema
- Contest
- Danza
- Design
- Diritto
- Eventi
- Fiere e manifestazioni
- Film e serie tv
- Formazione
- Fotografia
- Libri ed editoria
- Mercato
- MIC Ministero della Cultura
- Moda
- Musei
- Musica
- Opening
- Personaggi
- Politica e opinioni
- Street Art
- Teatro
- Viaggi
- Categorie
- container colonna2
- container colonna1
Mario Cresci – Raccogliere con lo sguardo
Prosegue con Mario Cresci il ciclo di lectiones magistrales promosse al Politecnico di Bari dal Fondo Francesco Moschini Archivio A.A.M. Architettura Arte Moderna nell’ambito del Progetto T.E.S.I. Tesi Europee Sperimentali Interuniversitarie, iniziativa culturale ideata attorno alle tesi di laurea.
Comunicato stampa
Segnala l'evento
L’immagine è superficie e stratificazione; se riferito al mio lavoro “stratificazione” è il rapporto con la memoria, con i luoghi, con le persone e le cose che ne custodiscono la storia. I prelievi sono elaborati in tempi diversi con opere fotografiche legate ad un tempo circolare: immagini selezionate secondo valori differenziati che possono confluire e comporsi in nuove ricerche e sperimentazioni. Allo stesso modo penso alla Biblioteca come a una raccolta del sapere che si sedimenta nel tempo attraverso la parola scritta affinché non venga smarrita la memoria del cammino dell’umanità. Ma anche la funzione della Biblioteca oggi sta cambiando: è il luogo del grande flusso della conoscenza dove il peso della parola stampata convive con la leggerezza di un infinito pluriverso di connessioni in tempo reale. In questo senso nella Biblioteca il prelievo dei saperi scritti diventa, allo stesso modo delle immagini in rete, strumento di rinnovamento e di evoluzione dei linguaggi. Nel raccogliere il mondo con lo sguardo nei molti anni di attività artistica, ho sempre desiderato che a questo mio navigare insieme agli altri, il progetto fosse quello di poter raccontare con la Fotografia, e non solo, il viaggio di una vita: un piccolo contributo alla immensa mappa del sapere consultabile in un luogo che forse si chiamerà ancora Biblioteca. (Mario Cresci)
La Lezione di M. Cresci nasce a supporto scientifico del tema “Il Palazzo delle Biblioteche: teoria, storia e progetto. Ipotesi per il Campus Universitario di Bari” oggetto della recente pubblicazione curata da Vincenzo D’Alba e Francesco Maggiore con il coordinamento scientifico di Francesco Moschini ed edita da Mario Adda Editore in collaborazione con Formedil, Fondazione Gianfranco Dioguardi e Fondo Francesco Moschini. In linea con tale tema, infatti, si è sviluppato il ciclo di Lezioni Magistrali dedicate al tema Libro/Biblioteca. Inaugurato con Luciano Canfora “Per la storia delle Biblioteche” il programma è proseguito con Franco Purini “Le parole dello spazio”, con Gianfranco Dioguardi “Il piacere del testo”, con Ruggero Pierantoni “E, se scomparissero i libri?”, con Antonella Agnoli e Marco Muscogiuri “La Biblioteca e l’Architettura”, con Massimiliano Fuksas “Sublimi scribi del Caos” e con Massimo Cacciari “Idea di Progetto”; ulteriori ospiti illustri, che presto si auspica di poter ospitare al Politecnico di Bari sono: Manlio Brusatin, Francesco De Gregori, Claudio Magris, Pedrag Matvejevic e Salvatore Settis.Ogni argomento di T.E.S.I. ha lo scopo di costituire in forma tematica ed enciclopedica una raccolta eterogenea di contributi.
The image itself is surface and stratification; as referred to my work “stratification” means relationship with memory, with places, with people and things guarding their history. Samplings are elaborated in different moments through photographic works related to a circular time: images selected by differentiated values, which may merge and compose themselves into new researches and experimentations. In the same way I think of the Library as a gathering of knowledge, settling as time goes by through the written word so that the memory of the path of Humanity shall not be lost. But even the function of the Library is now changing: it is the place of the great stream of knowledge where the heaviness of the printed word lives together with the lightness of an infinite pluriverse of connections in real time. In this sense in the Library sampling the written knowledge becomes, as for images on the net, an instrument for the renewal and for the evolution of languages. During the many years of my artistic activity, in gathering the world by the look I have always desired that for this way of navigating with the others the project could stand in telling through Photography, and not only, the journey of an entire life: a small contribution to the immense map of knowledge to be seeked in a place that may be still be called Library. (Mario Cresci)
With Mario Cresci the cycle of lectiones magistrales promoted at the Polytechnic of Bari in the framework of T.E.S.I. (European Interuniversity Experimental Theses) Project, continues. The T.E.S.I. Project aims at organizing ad gathering around degree and Phd thesis a system of relations and matches among students and universities from different countries in the European Community. Setting periodically a common research task, it is aimed to link different educational approaches and experiences. In order to confer to the subject the highest achievable grade of scientific validity and completeness, debates, lectures, seminars, conferences, exhibitions and publications are planned. Mario Cresci’s lecture will be held as a scientific support to the research theme “The Palace of Libraries: Theory, History and Project. Hypothesis for the Campus at Bari University”, that has been also the subject of a recent work edited by Vincenzo D’Alba and Francesco Maggiore under the scientific supervision of Francesco Moschini, and published by Mario Adda Editore in collaboration with Formedil, Fondazione Gianfranco Dioguardi and Fondo Francesco Moschini. With the same guiding lines, the entire cycle of Lectiones Magistrales focused on the theme Book/Library has been set. Started with Luciano Canfora’s Lectio “For the History of Libraries” the cycle was continued by Franco Purini’s “The words of Space”, Gianfranco Dioguardi’s “The pleasure of text”, Ruggero Pierantoni’s “What if books disappear?”, Antonella Agnoli and Marco Muscogiuri’s “Architecture + library”, Massimiliano and Doriana Fuksas’ “Sublime scribas of Chaos”. Other relevant guests will prosecute the cycle, among which: Manlio Brusatin, Francesco De Gregori, Claudio Magris, Predrag Matvejevic, Salvatore Settis. Each subject of T.E.S.I. Project is conceived as a part of an ongoing and heterogeneous collection of contributions gathered through thematical and encyclopedical criteria.
La Lezione di M. Cresci nasce a supporto scientifico del tema “Il Palazzo delle Biblioteche: teoria, storia e progetto. Ipotesi per il Campus Universitario di Bari” oggetto della recente pubblicazione curata da Vincenzo D’Alba e Francesco Maggiore con il coordinamento scientifico di Francesco Moschini ed edita da Mario Adda Editore in collaborazione con Formedil, Fondazione Gianfranco Dioguardi e Fondo Francesco Moschini. In linea con tale tema, infatti, si è sviluppato il ciclo di Lezioni Magistrali dedicate al tema Libro/Biblioteca. Inaugurato con Luciano Canfora “Per la storia delle Biblioteche” il programma è proseguito con Franco Purini “Le parole dello spazio”, con Gianfranco Dioguardi “Il piacere del testo”, con Ruggero Pierantoni “E, se scomparissero i libri?”, con Antonella Agnoli e Marco Muscogiuri “La Biblioteca e l’Architettura”, con Massimiliano Fuksas “Sublimi scribi del Caos” e con Massimo Cacciari “Idea di Progetto”; ulteriori ospiti illustri, che presto si auspica di poter ospitare al Politecnico di Bari sono: Manlio Brusatin, Francesco De Gregori, Claudio Magris, Pedrag Matvejevic e Salvatore Settis.Ogni argomento di T.E.S.I. ha lo scopo di costituire in forma tematica ed enciclopedica una raccolta eterogenea di contributi.
The image itself is surface and stratification; as referred to my work “stratification” means relationship with memory, with places, with people and things guarding their history. Samplings are elaborated in different moments through photographic works related to a circular time: images selected by differentiated values, which may merge and compose themselves into new researches and experimentations. In the same way I think of the Library as a gathering of knowledge, settling as time goes by through the written word so that the memory of the path of Humanity shall not be lost. But even the function of the Library is now changing: it is the place of the great stream of knowledge where the heaviness of the printed word lives together with the lightness of an infinite pluriverse of connections in real time. In this sense in the Library sampling the written knowledge becomes, as for images on the net, an instrument for the renewal and for the evolution of languages. During the many years of my artistic activity, in gathering the world by the look I have always desired that for this way of navigating with the others the project could stand in telling through Photography, and not only, the journey of an entire life: a small contribution to the immense map of knowledge to be seeked in a place that may be still be called Library. (Mario Cresci)
With Mario Cresci the cycle of lectiones magistrales promoted at the Polytechnic of Bari in the framework of T.E.S.I. (European Interuniversity Experimental Theses) Project, continues. The T.E.S.I. Project aims at organizing ad gathering around degree and Phd thesis a system of relations and matches among students and universities from different countries in the European Community. Setting periodically a common research task, it is aimed to link different educational approaches and experiences. In order to confer to the subject the highest achievable grade of scientific validity and completeness, debates, lectures, seminars, conferences, exhibitions and publications are planned. Mario Cresci’s lecture will be held as a scientific support to the research theme “The Palace of Libraries: Theory, History and Project. Hypothesis for the Campus at Bari University”, that has been also the subject of a recent work edited by Vincenzo D’Alba and Francesco Maggiore under the scientific supervision of Francesco Moschini, and published by Mario Adda Editore in collaboration with Formedil, Fondazione Gianfranco Dioguardi and Fondo Francesco Moschini. With the same guiding lines, the entire cycle of Lectiones Magistrales focused on the theme Book/Library has been set. Started with Luciano Canfora’s Lectio “For the History of Libraries” the cycle was continued by Franco Purini’s “The words of Space”, Gianfranco Dioguardi’s “The pleasure of text”, Ruggero Pierantoni’s “What if books disappear?”, Antonella Agnoli and Marco Muscogiuri’s “Architecture + library”, Massimiliano and Doriana Fuksas’ “Sublime scribas of Chaos”. Other relevant guests will prosecute the cycle, among which: Manlio Brusatin, Francesco De Gregori, Claudio Magris, Predrag Matvejevic, Salvatore Settis. Each subject of T.E.S.I. Project is conceived as a part of an ongoing and heterogeneous collection of contributions gathered through thematical and encyclopedical criteria.
20
ottobre 2010
Mario Cresci – Raccogliere con lo sguardo
20 ottobre 2010
fotografia
Location
A.A.M. – ARCHITETTURA ARTE MODERNA
Roma, Via Dei Banchi Vecchi, 61, (Roma)
Roma, Via Dei Banchi Vecchi, 61, (Roma)
Orario di apertura
mercoledì ore 11-13
Vernissage
20 Ottobre 2010, ore 11.00
Autore
Curatore