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MasterClass/Incontro con l’artista – Jusuf Hadžifejzovic
Masterclass / Incontro con Jusuf Hadžifejzović, in occasione del quale si illustrerà il lavoro dell’artista nonché il progetto realizzato per il MLAC, Depotgraphia Roma. Si tratterà inoltre anche del progetto della Sub-Documenta nel Centro commerciale Skenderjia, e del progetto della Biennale di Sarajevo nel bunker antiatomico di Konjic per la quale il MLAC è partner.
Comunicato stampa
Segnala l'evento
Jusuf Hadžifejzović
MasterClass / Incontro con l’artista
Giovedì 21 gennaio 2010, ore 17:00
Interverranno:
Jusuf Hadžifejzović, Peter Cukovic, Simonetta Lux, Domenico Scudero, Claudio Zambianchi
Giovedì 21 gennaio 2010, ore 17:00, si terrà presso il MLAC – Museo Laboratorio di Arte Contemporanea dell’Università di Roma “La Sapienza”, la Masterclass / Incontro con Jusuf Hadžifejzović, in occasione del quale si illustrerà il lavoro dell’artista nonché il progetto realizzato per il MLAC, Depotgraphia Roma. Si tratterà inoltre anche del progetto della Sub-Documenta nel Centro commerciale Skenderjia, e del progetto della Biennale di Sarajevo nel bunker antiatomico di Konjic per la quale il MLAC è partner.
Interverranno: Jusuf Hadžifejzović; Peter Cukovic - Docente di Arte Contemporanea alla Mediterranean University Faculty of Visual Arts di Podgorica; Simonetta Lux - Docente di Storia dell’arte contemporanea presso l’Università La Sapienza di Roma e Direttrice del MLAC; Claudio Zambianchi - Docente di Storia dell’arte contemporanea presso l’Università La Sapienza di Roma; Domenico Scudero - Docente di Metodologie Curatoriali presso l’Università La Sapienza e Curatore del MLAC.
Per la prima volta in Italia, l'artista ha presentato Depotgraphia Roma, un’installazione site-specific al MLAC, una performance di aperture tenutasi al MACRO lo scorso 2 dicembre ed una performance di chiusura realizzata presso l’Aula Magna del Palazzo del Rettorato dell Sapienza il 18 gennaio.
Dal 1984 Jusuf Hadžifejzović ha liberato le cose dalla cattività prima che arrivassero i tempi storici della liberazione prima del crollo del regime comunista. “Tutte le cose sono prodotte dagli uomini. La gente li utilizza ed io ho una dipendenza nei confronti di questi oggetti, testimoni muti e sinceri; li sto selezionando e assemblando negli spazi vuoti di gallerie e musei affinché insieme diventino un coro in grado di raccontare le storie dei loro produttori e possessori originari. Mi sento un troubadour che viaggia di città in città, lì dove è invitato, realizzando e mostrando le proprie depographie: Zenca Depot (1984), Sarajevo Depot, Belgrado Depot, Berlin Depot, Krakow Depot, Dunkerque Depot, Brugge Depot, Milano Depot, Strasbourg Depot, Ljubljana Depot, Antwerpen Depot, Istanbul Depot, Depographia Amerika e ora Depotgraphia Roma.
Scrive Simonetta Lux: “I suoi depots dal 1984 sono all’inizio prelievi delle “forbidden zones” del museo, visto come sistema museale certo, ma anche luogo analogo ad ogni altro “sistema” troppo chiuso, cristallizzato, autoreferenziale, ed estraneo alla percezione della alterità”. (Arte ipercontemporanea. Un certo loro sguardo, Gangemi, Roma, 2006).
Jusuf Hadžifejzović è nato a Prijepolje, ex-Jugoslavia ora Serbia, nel 1956; vive e lavora tra Sarajevo ed Anversa, in Belgio. Tra i più significativi rappresentanti del movimento di azioni e performance d’arte dell’Europa contemporanea, già noto prima della guerra civile della ex-Jugoslavia, lavora oggi a Sarajevo per ricostituire un’identità culturale nelle ultime generazioni. È stato tra i fondatori del progetto Ars Aevi (cui l’Italia, tra gli altri paesi europei, ha dato un apporto fondamentale con figure come Jannis Kounellis, Marco Baccin, Massimo Cacciari, Michelangelo Pistoletto, Joseph Kosuth e altri artisti). Jusuf Hadžifejzović è il fondatore della Jugoslava Biennale Documenta in Sarajevo dal 1984 al 1989. Tutt’ora continua il progetto intitolato Charlama Project-Sub Documenta con artisti internazionali in negozi abbandonati dei grandi magazzini Skenderjia. Le sue opere sono in importanti collezioni museali e private. Ha partecipato tre volte alla Biennale di Venezia dove nel 2003 ha rappresentato la Bosnia-Erzegovina.
L’incontro si svolge nell’ambito del ciclo MasterClass/Incontro con l’artista, con il contributo della Regione Lazio per le ricerche in “Applicazioni nuove tecnologie multimediali per l’arte contemporanea”, su progetto scientifico del direttore Simonetta Lux e per la realizzazione del curatore del MLAC Domenico Scudero.
Press Release
Jusuf Hadžifejzović
MasterClass / Incontro con l’artista
Thursday January, 21th 2010, at 5.00 pm
Guests invited:
Jusuf Hadžifejzović, Peter Cukovic, Simonetta Lux, Domenico Scudero, Claudio Zambianchi
MLAC - Sapienza Università di Roma, Piazzale Aldo Moro 5, Roma
Curated by Simonetta Lux and Domenico Scudero
With the collaboration of the PhD Course in History of Art / History of Contemporary Art
Thursday January, 21th 2010, at 5.00 pm at the MLAC, it will be the MatserClass/Incontro con l'artista, which let the artist to talk about his work and his performances (the first was held the last 2nd December 2009 at the MACRO; the second one the last 18th January at the Rettorato's Aula Magna, Sapienza Università di Roma) and also about his last projects Charlama project-Sub Documenta in Skenderjia, and Sarajevo Biennal at the Tito's bunker in Konjic.
Guests invited: Jusuf Hadžifejzović, Peter Cukovic - Professor of Contemporary Art at the Mediterranean University Faculty of Visual Arts of Podgorica; Simonetta Lux - Professor of History of Contemporary Art at the Sapienza; Domenico Scudero - Professor of Curatorial Methodologies at the Sapienza; Claudio Zambianchi - Professor of History of Contemporary Art at the Sapienza.
First time in Italy Jusuf Hadžifejzović presented Depotgraphia Rome, site-specific installation at the MLAC (Museum Laboratory Contemporary Art) of the “Sapienza” and a performance that toke place at the MACRO (Museum of Contemporary Art in Rome) the last 2nd of December.
Before Jusuf Hadžifejzović has exposed works on paper, objects and installations at La Nuova Pesa curated by Bruno Corà and at Erica Fiorentini’s Gallery with a text in catalogue by Jannis Kounellis.
From 1984 he released things from captivity before the historical time of freedom came, before the communist regime collapsed. “All things are produced by men. People use them, and I’m addicted to these objects which are mute and honest witness, I’m selecting and putting them in the empty spaces of galleries and museums. I put them together like in a choir to sing an informer song about his previous producer and owners. I have a feeling I’m like a “troubadour” who’s going from town to town where I’m invited to make and show my depographies: Zenca Depot, Sarajevo Depot, Belgrade Depot, Berlin Depot, Krakow Depot, Dunkerque Depot, Brugge Depot, Milano Depot, Ljubljana Depot, Antwerpen Depot, Istanbul Depot, Depographia Amerika and now Depotgraphia Rome”.
Simonetta Lux writes that: “His depots since 1984 start off as samples of the museum's “forbidden zones”, seen as a museum system which is certain, but also as a place analogous to any other closed, crystallized, self-reference "system" that is unknown to the perception of diversity". (Arte ipercontemporanea. Un certo loro sguardo, Gangemi, Roma, 2006). Jusuf Hadžifejzović performance’s follow the same creative philosophy which associates and evokes what remains of contemporary cultural and political memory, but also of actuality using gesture, tracks, sounds, music, used high or low as he prefers. In every performance Jusuf brands his own body which becomes a conductor of signs and meanings.
Jusuf Hadžifejzović was born in Prijepolje, ex-Yugoslavia currently Serbia, in 1956; he lives and works between Sarajevo, Bosnia-Herzegovina and Antwerp (Belgium). He’s one of the most important artists of the art performing movement in Europe’s contemporary range, widely known before the ex-Yugoslavia’s civil war. He now works in Sarajevo hoping to improve a cultural identity in the younger generations. He has been one of the founders of the Ars Aevi project (Italy gave a significant contribution with important figures as Jannis Kounellis, Marco Baccin, Massimo Cacciari, Michelangelo Pistoletto and many others). Jusuf Hadžifejzović was the founder of Yugoslavia’s Documenta Biennal in Sarajevo from 1984 to 1989. He is now continuing that project with the title Charlama project-Sub Documenta with international artists in abandoned shops, in a big market place (intervention in public places, finding new strategies to present art to public). His works are now part of museums and private important collections. He exhibited three times in the Art Biennal in Venice where he represented Bosnia-Erzegovina in 2003.
The event is part of MLAC’s expositive cycle, directed by Simonetta Lux and curated by Domenico Scudero, attained with the collaboration of the MACRO, Museum of Contemporary Art of Rome, and of the Lazio region “Application new multimedia technology contemporary art” for research and with the support of the historical and artistic department of Humanistic Science of the “Sapienza” University of Rome and PhD Course in History of Art / History of Contemporary Art. The apprentices who collaborated for the realization of the exhibition are: Federica Bybel, Serena Marchionni, Martina Rossi, Sara Marvelli.
21
gennaio 2010
MasterClass/Incontro con l’artista – Jusuf Hadžifejzovic
21 gennaio 2010
incontro - conferenza
Location
MLAC – MUSEO LABORATORIO DI ARTE CONTEMPORANEA
Roma, Piazzale Aldo Moro, 5, (Roma)
Roma, Piazzale Aldo Moro, 5, (Roma)
Vernissage
21 Gennaio 2010, ore 17
Autore