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Paper Resistance – Security First
C’era una volta una minaccia, prima che la televisione la rendesse familiare usandola come titolo per un affascinante reality. Quella minaccia era “Il grande fratello”: l’occhio, l’orecchio, il dito, il naso, la voce (per ricordare la riscrittura che ne fa Alan Moore) che controllano in ogni dove, per sorvegliare, spiare, proteggere. Il paradosso del totalitarismo raccontato da Orwell: ti privo di ogni autonomia, per il tuo bene…
Comunicato stampa
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C’era una volta una minaccia, prima che la televisione la rendesse familiare usandola come titolo per un affascinante reality. Quella minaccia era “Il grande fratello”: l’occhio, l’orecchio, il dito, il naso, la voce (per ricordare la riscrittura che ne fa Alan Moore) che controllano in ogni dove, per sorvegliare, spiare, proteggere. Il paradosso del totalitarismo raccontato da Orwell: ti privo di ogni autonomia, per il tuo bene. E se con la privazione dell’autonomia arriva quella di ogni forma di libertà (creativa, d’espressione, di movimento, di manifestazione, di pensiero…) poco importa. È per il tuo bene. È il totalitarismo della colomba che invece del retorico ramoscello d’ulivo porta un più convincente e pragmatico manganello. E che vuole la sicurezza prima di tutto. Sicurezza di chi o di cosa, non è chiaro. O forse lo è fin troppo, secondo la lettura di Paper Resistance. La sicurezza di un ordine costituito, istituzionale, senza opposizioni, armonico e senza sbavature. È per il tuo bene. E per il tuo bene ecco dominatori, carcerieri, semplici sgherri eccitati dal potere. Loro garantiscono la sicurezza, mentre mani immense liberano ironicamente famigliole impotenti dalla gabbia (delle paure indotte?), regalandogli la fuga, forse la serenità, o magari, più probabilmente, un nuovo carceriere. Per il tuo bene. Così ecco da una parte poliziotti-cyborg, armi, ghigni, e dall’altra camicie di forza, incappucciati, dominati vittime. Internati immobilizzati. Per il tuo bene. E su tutto, le manette. Come ornamento per i primi, come condanna per i secondi. Come condizione esistenziale, per entrambi. I custodi sono ben custoditi. Lo slogan “you can run, but you can’t hide” parla anche a loro, grottesche caricature di esecutori.
Alberto Sebastiani.
Once there was a menace, before television made it safe by using it as a title for an intriguing reality show. That menace was "big brother": the eye, ear, finger, nose and voice (to mention the rewrite that Alan Moore did on it) that kept watch everywhere, for surveillance, to spy upon and protect. Ths is the paradox of totalitarianism as told by Orwell: it deprives you of your freedom for your own good. And if with this taking away of your personal freedom there also is the removal of every other form of liberty (creative, of expression, of movement, of protest and of thought), little does it matter. It is all for your own good. It is the totalitarianism of the dove which instead of bringing the rhetorical olive branch, brings the more convincing and pragmatic police baton. And it demands security above all else. Security for who or what is not clear. Or maybe it is, unfortunately, all too clear according to Paper Resistance's reading of the matter. The security of a constituted, institutional order, without opposition, harmonious and passionless. It is all for your own good. As it is for your own good that there are dominators, prison warders, plain thugs excited by power. They guarantee security, while immense hands ironically free impotent families from their cage (from the induced fear?), presenting them with escape, maybe serenity, or perhaps more probably, a new prison. All for your own good. So there are on one side cyborg-policemen, weapons and sneers and on the other, straight jacketed, hooded and dominated victims. Immobilised inmates. All for your own good. And everyone has handcuffs on. As ornaments for some and as a punishment for the others. As an existential condition for both. The guards are well guarded. The slogan "you can run but you can’t hide" speaks also to these grotesque caricatures of those who carry out the orders.
Alberto Sebastiani.
Paper Resistance inizia a disegnare nel 2001. è tra i fondatori del collettivo inguine.net e dell'omonima rivista «Inguine mah!gazine», dove pubblica regolarmente. I suoi lavori sono stati esposti sia in Italia che all'estero.
Nel 2005 esce 25 disegni uno split-book illustrato, diviso a metà con Squaz. Suoi sono i disegni presenti nei libri Bigger than hip-hop di U_net e Con il sangue agli occhi di George Jackson, pubblicati dalla casa editrice Agenzia x. Nel 2008 pubblica la raccolta Handcuffs una escursione storica/illustrata sulle manette. Vive a bologna.
Paper Resistance started drawing in 2001 and is among the founders of the inguine.net collective and contributes regularly to the magazine, «Inguine mah!gazine». Paper Resistance's work has been exhibited both in Italy and abroad. 25 drawings came out in 2005 as an illustrated split-book, shared with Squaz. Paper Resistance's drawings are in the books Bigger than hip-hop of U_net and Il sangue agli occhi (blood in the eye) of George Jackson put out by the publishers Agenzia x. In 2008 the Handcuffs collection was published: an illustrated history of handcuffs. Paper Resistance lives in Bologna. .
Alberto Sebastiani.
Once there was a menace, before television made it safe by using it as a title for an intriguing reality show. That menace was "big brother": the eye, ear, finger, nose and voice (to mention the rewrite that Alan Moore did on it) that kept watch everywhere, for surveillance, to spy upon and protect. Ths is the paradox of totalitarianism as told by Orwell: it deprives you of your freedom for your own good. And if with this taking away of your personal freedom there also is the removal of every other form of liberty (creative, of expression, of movement, of protest and of thought), little does it matter. It is all for your own good. It is the totalitarianism of the dove which instead of bringing the rhetorical olive branch, brings the more convincing and pragmatic police baton. And it demands security above all else. Security for who or what is not clear. Or maybe it is, unfortunately, all too clear according to Paper Resistance's reading of the matter. The security of a constituted, institutional order, without opposition, harmonious and passionless. It is all for your own good. As it is for your own good that there are dominators, prison warders, plain thugs excited by power. They guarantee security, while immense hands ironically free impotent families from their cage (from the induced fear?), presenting them with escape, maybe serenity, or perhaps more probably, a new prison. All for your own good. So there are on one side cyborg-policemen, weapons and sneers and on the other, straight jacketed, hooded and dominated victims. Immobilised inmates. All for your own good. And everyone has handcuffs on. As ornaments for some and as a punishment for the others. As an existential condition for both. The guards are well guarded. The slogan "you can run but you can’t hide" speaks also to these grotesque caricatures of those who carry out the orders.
Alberto Sebastiani.
Paper Resistance inizia a disegnare nel 2001. è tra i fondatori del collettivo inguine.net e dell'omonima rivista «Inguine mah!gazine», dove pubblica regolarmente. I suoi lavori sono stati esposti sia in Italia che all'estero.
Nel 2005 esce 25 disegni uno split-book illustrato, diviso a metà con Squaz. Suoi sono i disegni presenti nei libri Bigger than hip-hop di U_net e Con il sangue agli occhi di George Jackson, pubblicati dalla casa editrice Agenzia x. Nel 2008 pubblica la raccolta Handcuffs una escursione storica/illustrata sulle manette. Vive a bologna.
Paper Resistance started drawing in 2001 and is among the founders of the inguine.net collective and contributes regularly to the magazine, «Inguine mah!gazine». Paper Resistance's work has been exhibited both in Italy and abroad. 25 drawings came out in 2005 as an illustrated split-book, shared with Squaz. Paper Resistance's drawings are in the books Bigger than hip-hop of U_net and Il sangue agli occhi (blood in the eye) of George Jackson put out by the publishers Agenzia x. In 2008 the Handcuffs collection was published: an illustrated history of handcuffs. Paper Resistance lives in Bologna. .
17
maggio 2008
Paper Resistance – Security First
Dal 17 maggio al 20 giugno 2008
arte contemporanea
Location
RAM HOTEL
Bologna, Via San Valentino, 1, (Bologna)
Bologna, Via San Valentino, 1, (Bologna)
Vernissage
17 Maggio 2008, ore 18:30
Autore