Why do artists between the XVIth and the XVIIth century try and paint on stone? Maybe it is because of the willing of working on an “eternal” material… A material that doesn’t collapse as wood or canvas.
But also this prospect reveals to be an illusion: parts of pigments have in facts fallen off the stones.But surely another important reason to paint on stone is to reveal secret connections between art and nature. In that century artists liked to explore odd techniques to astonish and delight their patrons and buyers, which were often princes.
Many important artists of the time paint on stone: Jacques Stella, Filippo Napoletano and Stefano della Bella, l’Orbetto and Cornelius van Poelemburgh.
In every work the relationship between painting and stone is very important: different kinds of stone suggest different subjects, colours and techniques, so that artists are guided in their experimentations, getting to results which seem very modern to our eyes.
English version by Simona Piselli
Dare un corpo e un volto alla memoria ancestrale: le opere di Andrea Fogli, tra sculture di terracotta e disegni…
In occasione di "Il rituale", primo atto del progetto "Sodalizio" che ha preso vita presso Boccanera Gallery, incontriamo Giulio Boccardi…
Louis Vuitton e Takashi Murakami insieme, per una nuova collezione tra arte e moda, a 20 anni dall’ultima collaborazione: le…
Dinosauri, gioielli reali, cimeli cinematografici e sportivi. La nostra rassegna dei lotti insoliti aggiudicati all'incanto, da gennaio a dicembre
Un anno bisestile che ha unito farsa e tragedia: i momenti salienti del 2024 nel mondo dell’arte e della cultura,…
Other Identity è la rubrica dedicata al racconto delle nuove identità visive e culturali e della loro rappresentazione nel terzo…